Cheiron


Uw Cheiron in Leeuw

Deze plaatsing van Chiron betekent de uitdaging om altijd uw best te doen om uzelf te zijn, de spirituele kracht vanuit pure levensvreugde te scheppen, en zonder aarzelen van alle omstandigheden het beste te maken. Uw autonomie is gebaseerd op uw sterke ego, wat u overigens al op jonge leeftijd kan doen geloven dat u over een heel ongewoon potentiaal beschikt en onoverwinnelijk bent. Afhankelijk er van hoe sterk deze karaktertrek bij u is, kan het zijn dat u ooit eens zware nederlagen moet ondergaan, om het ego zijn plaats te wijzen, en een noodzakelijke mate van bescheidenheid, dankbaarheid en medegevoel te ontwikkelen. U zou de onzekerheid, die uit ongewoon medegevoel ontstaan kan, echter niet negatief moeten opvatten; want dit is voor u de enige mogelijkheid om groei en rijpheid te bereiken. Stel uzelf dus niet boven andere individuen, maar schenk vertrouwen en leef uw creativiteit uit.


Uw Cheiron in het twaalfde huis

U zullen de energieën van Chiron er bij helpen om vertrouwen te vatten in de eigen spirituele vaardigheden en deze dan eindelijk te laten zien. Daarom zou u fenomenen niet buiten uzelf moeten zoeken door zich aan goeroes, leraren of meesters op te hangen, maar door uw eigen stem te vertrouwen die u beslist in de achterste hoek van uw bewustzijn kunt horen fluisteren. U beschikt over een potentiaal om uw ego op te geven, het los te laten en zich daarmee open te stellen voor mystieke ervaringen. Uw stille streven naar waardering en macht kan en moet ophouden, opdat een andere wereld kan worden ervaren, die door uw intuïtie bepaald wordt. Gunt u zich echter tijd voor dit proces, want dat pas dan beginnen wanneer u er niet meer bewust kiest: De Kennis, die u zoekt, zal zich aan u vanaf dit tijdstip openbaren, en het zal u meer in beroering brengen dan de meest intensieve studies ooit zouden kunnen doen.



Kun je je ziel zodanig onderwijzen dat hij het Ene omvat,
zonder zelf in delen uiteen te vallen?
Lao Tse, Tao Te Ching

 Window of my Eyes - Harry Muskee

In het teken Vissen en het twaalfde huis, het laatste in de cyclus, vallen de vormen uiteen. Het verleden is opgelost en we hebben afstand gedaan van onze afgescheidenheid, zodat een nieuwe en meer omvattende levenscyclus kan beginnen, hopelijk met inbegrip van de wijsheid die in vorige cycli is opgedaan. Dit teken en huis verbindt ons met het gevoelsleven van het transpersoonlijke en collectieve, vooral met het verlangen naar de terugkeer naar eenheid. Dit kan op veel verschillende manieren ervaren worden, van de chaos rondom een voetbalwedstrijd tot de vage sfeer van een meditatie, gericht op universele liefde, want collectieve en transpersoonlijke gevoelens kunnen zowel woest als verheffend zijn. Jung heeft uitgebreid geschreven over het dualisme dat inherent is aan het teken Vissen, die aan elkaar verbonden zijn, maar eeuwig in tegengestelde richtingen zwemmen. Hier kunnen dingen wel eens niet zijn wat ze lijken: misleiding, emotionele manipulatie en echte transcendente ervaringen kunnen tezamen verweven zijn tot een verwarrende mix die de wetten van de logica tart.

In dit teken en huis is de drang om herboren te worden als individu met een meer omvattend bewustzijn constant in tegenspraak met de drang tot vernietiging van het individuele en de behoefte om terug te vallen in een soort gelukzalig en nog onbewust baarmoederlijk stadium. Met deze plaatsing van Cheiron vinden we het vaak moeilijk om een gevoel van persoonlijke individualiteit en begrenzing te ervaren. De stappen die we in deze richting ondernemen kunnen aanvankelijk beladen zijn met schuldgevoel of ons zelfs ziek maken. Aan de andere kant, als we onszelf te veel afsluiten van het oceanische gevoel van Vissen en het twaalfde huis, en ons te veel verschuilen achter een hard pantser waarmee we onszelf willen beschermen (echo’s van Maagd/zesde huis), kunnen we terugvallen in onze ontwikkeling en ons verdriet verdrinken of vluchten in drugs, criminaliteit of onszelf
Als je Cheiron in Vissen of het twaalfde huis hebt zul je waarschijnlijk een sterke psychologische behoefte voelen om je persoonlijke identiteit te verliezen door middel van extatische ervaringen en om een gevoel van eenheid met het universum te bereiken. Je dilemma is hoe je dat waar kunt maken zonder eraan ten onder te gaan en zonder terug te keren naar een baarmoederlijk stadium waarin je de vloedgolven van de materiële en emotionele chaos die op dat moment je leven overspoelen, kunt negeren.
Poseidon (de Griekse naam voor Neptunus) was Cheirons halfbroer, die ook door Saturnus werd opgevoed, en deze figuur kan ons iets meer duidelijk maken over de betekenis achter sommige thema’s die opduiken in de levens van mensen met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis (Dionysus wordt ook vaak met het teken Vissen in verband gebracht). Paarden waren heilig voor Poseidon. Hij nam de gedaante van een paard aan toen hij de godin Demeter veroverde, en er wordt wel eens beweerd dat de centauren uit deze verbintenis geboren zijn. Hoe het ook zij, Poseidons connectie met paarden duidt op zijn oorspronkelijk lunaire karakter. Voor de maangodin waren paarden heilige dieren, met hun hoefafdrukken in de vorm van een wassende maan. Poseidons drietandige vork zou een zogenaamde labyris voorstellen, een bijl met een dubbel blad, die hoort bij de maangodin. Deze reeks associaties gaat terug tot de Oud-Griekse mythologie en uiteindelijk tot de tijd van de godinnenverering en verbindt ons met Demeter, de godin met het hoofd van een merrie, wier oeroude cultus aan het verhaal van Cheiron voorafgaat.
Poseidons naam is afgeleid van Ida, een watergodin, en als zodanig refereert de naam aan de oerwateren van Vissen en de betekenis van het twaalfde huis.
Onze individualiteit wordt teruggeroepen naar de zee van waaruit we ontstaan zijn, onze toekomst en onze terugkeer naar mare, mater, moeder, waarin we in chaos oplossen met de bedoeling opnieuw geboren te worden. Chaos is een andere naam voor prima materia, de substantie die een alchemistisch proces van innerlijke transformatie op gang brengt. Een gravure van Michel de Marolles toont ons zonder enige reserve de tegenstellingen waaruit chaos bestaat: donkere wolken omgeven de afbeeldingen van de verschillende figuren uit de dierenriem, twee aan twee in gevecht met hun tegenpool. De Waterdrager probeert het vuur van de Leeuw te doven, de Boogschutter staat op het punt de Hemelse Tweeling te beschieten, enzovoort. Het is de moeite waard deze gravure goed te bestuderen als je Cheiron in Vissen hebt of in het twaalfde huis, vanwege de humor die eruit spreekt maar ook vanwege de diepere betekenislagen! Het onvermogen om de innerlijke wereld te begrijpen wordt, geheel in de stijl van Maagd, bijzonder duidelijk gemaakt.
Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis moeten we vaak nogal wat strijd leveren om ons innerlijk op orde te krijgen en verwaarlozen we vaak de meer praktische kanten van het leven (Maagd/zesde huis). Of we houden ons er juist heel obsessief mee bezig, terwijl we tegelijkertijd altijd de dreiging blijven voelen van onze innerlijke chaos.

Nadat Poseidon zijn broers Zeus en Hades geholpen had om hun vader Kronos van de troon te stoten, kreeg Poseidon de heerschappij over de zee toegewezen, terwijl Zeus en Hades respectievelijk de heerschappij over de Olympus en de onderwereld verkregen. Poseidon was hier niet tevreden mee en begeerde koning te zijn over de aardse koninkrijken. Hij was berucht vanwege zijn grimmige karakter en periodieke woedeaanvallen. Zo nu en dan behaalde hij aardse overwinningen door stormen te ontketenen en grote vloedgolven over steden te laten razen waardoor de stadsmuren vernietigd werden. Wanneer hem dit verboden werd, kon hij in plaats daarvan zorgen voor een alles verschroeiende droogte. Meestal was een of andere vorm van onderhandeling of een belofte nodig om hem te laten bedaren, en vaak moest er een offer gebracht worden in ruil voor zijn bescherming, een thema waarvan we de relevantie al hebben gezien bij de betekenis van Cheiron.
Om te voorkomen dat de zee zijn stad zou overspoelen en vernietigen, gooide koning Minos het met Poseidon op een akkoordje. Hij zou zijn beste stier offeren als Poseidon de zeeën in bedwang zou houden. Toen koning Minos zijn kant van de overeenkomst echter moest nakomen, offerde hij een gewone stier en hield hij zijn schitterende witte stier voor zichzelf. Toen Poseidon het bedrog ontdekte, was hij furieus. Hij nam wraak op Minos met hulp van Aphrodite, die ervoor zorgde dat zijn vrouw Pasiphaë een alles verslindende passie ontwikkelde voor deze stier. Uiteindelijk legde Pasiphaë het aan met de stier met de bedoeling met hem te paren en uit deze verbintenis werd de Minotaurus geboren. Dit monster werd opgesloten in een doolhof, het labyrint, en er werden regelmatig menselijke offers aan hem gebracht. Uiteindelijk werd hij overwonnen door Theseus met hulp van Ariadne en haar beroemde draad.

Wanneer we even stilstaan bij de betekenis van deze mythische patronen met betrekking tot Cheiron in het twaalfde huis en in Vissen, zien we dat het thema van het offer hier twee afzonderlijke vormen kent, misschien vergelijkbaar met de twee vissen. Of we er nu wel of niet toe bereid zijn, deze plaatsing vraagt van ons dat we ons besef van afgescheidenheid en individualiteit opofferen en tot een breder perspectief komen. Als we echter niet kunnen offeren wat we om te beginnen al niet bezitten, kan het zijn dat we een moeilijke strijd moeten voeren om enig besef van afzonderlijke individualiteit te verkrijgen. Mensen met Cheiron in Vissen krijgen hun Cheiron/Cheironvierkant later dan elk ander teken, namelijk zo rond hun drieëntwintigste. Op die leeftijd is het grootste deel van de Saturnus-cyclus al voorbij, die het mogelijk maakt dat wij kunnen aarden in de wereld van de vormen voordat het eerste Cheiron/Cheiron-vierkant zich aandient, en wanneer de Vissen- thema’s van deze plaatsing naar boven komen.

Met Cheiron in Vissen en het twaalfde huis kunnen we dit aardingsproces op zichzelf als een offer ervaren, want ons natuurlijke domein is het rijk van de eenheid en het differentiatieproces wordt als uiterst pijnlijk ervaren. Als dit eerste offer echter niet gemaakt wordt, kunnen we in plaats daarvan de uiterlijke structuren van ons leven vernietigen. Dit veroorzaakt grote problemen in de wereld van de massieve objecten en in de materiële werkelijkheid en ook met betrekking tot wat Saturnus van ons verlangt. Relaties, banen, projecten of huizen kunnen zomaar opeens verdwijnen als we ons vastklampen aan deze ongedifferentieerde staat van eenheid en de wereld van de vormen afwijzen. We offeren dan de ‘gewone stier’ of ons gewone leven, in plaats van de ‘bijzondere stier’ of ons verheven gevoel van bijzonderheid. We kunnen een afkeer hebben van alles wat gewoon is. Al brengt het misschien veel lijden met zich mee, we kunnen ons meer op ons gemak voelen door geen actie te ondernemen, waardoor alles mogelijk blijft maar er in feite niks gebeurt. Op die manier offeren we de vorm voordat die ook maar de kans gekregen heeft zich te manifesteren.

De stier is een oeroud symbool van fallische kracht, instinctieve vruchtbaarheid en voortplanting; het offeren van de stier roept een toepasselijk beeld op bij dit verhaal. Hij die een offer brengt, wil vaak de kwaliteiten en attributen die zijn offer bezit in zichzelf verwezenlijkt zien, of het nu om een dierlijk of een menselijk offer gaat. Hier is wederom sprake van omophagia, het eten van het lichaam van de godheid, zoals vermeld in hoofdstuk 5. En inderdaad wordt van de Minotaurus soms beweerd dat hij het middelpunt vormt van dit soort ceremonies die jaarlijks werden uitgevoerd op Kreta. In orgiastische rituelen werd een stier in stukken gereten en rauw opgegeten ter ere van de stiergoden, zoals Zagreus, Dionysus Omadius ‘De Rauwe’, of zelfs ter ere van Zeus, wiens Ida-altaar met stierenbloed gemetseld was.
Merk op dat Ida hier genoemd wordt, ingebed in de naam Poseidon, en dat Jupiter (Zeus) de traditionele heerser van Vissen was. Hierachter doemt een heel scala van menselijke offers op, die door latere culturen tot mythologische verhalen zijn omgevormd om het risico van bloedschuld te vermijden door de verantwoordelijkheid voor deze offers te verplaatsen naar mythische goden en monsters.

‘Wanneer een volk in zijn cultuur het stadium van zijn eigen primitieve rituelen ontgroeid is, en wanneer ze zich erover schamen of zich op zijn minst enigszins zorgen gaan maken of in verlegenheid gebracht worden door te doen wat ze toch ook weer niet durven nalaten, zoeken ze instinctief hun toevlucht tot mythologie Ze vallen terug op hun theologie en ze zeggen dan dat de voorvaderen het zo al deden of dat de goden het zo wilden.

Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis is het eerste offer vergelijkbaar met de omophagia, waarbij we, om enigszins een gevoel van afzonderlijke individualiteit te verkrijgen en de kracht om het leven werkelijk te leven, als het ware ‘de stier moeten opeten’, om de primaire fallische potentie in ons op te nemen en te erkennen. Dit kan betekenen dat we misschien voor de eerste keer geconfronteerd worden met ons egoïsme, onze krachtige wil en onze vernietigingsdrang waarmee we op zeer subtiele wijze wraak kunnen nemen, wanneer we worden tegengewerkt. Cheiron verbindt ons met de primitieve onderkant van ieder huis of teken waarin hij zich bevindt, en als we dit territorium in het twaalfde huis voor de eerste keer betreden, lijkt alles vreemd en volkomen anders dan wat stereotiep bij Vissen hoort, en waaraan we zo gewend geraakt zijn. Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis zijn we misschien heel erg jaloers op mensen die een stabiel gevoel van persoonlijke identiteit bezitten, zoals Poseidon de stabiliteit van het land begeerde dat zijn broers hadden geërfd. We kunnen dan reageren door de ‘vloedgolven’ van onze emotionele buien uit te storten en op slinkse wijze de ‘stadsmuren’ neer te halen van degene die we benijden en op wie we ons latente gevoel van individualiteit geprojecteerd hebben. Op die manier ontstaan ingewikkelde relaties met mensen, waarbij we hun individualiteit in een soort osmose proberen te absorberen, want met deze plaatsing wordt de strijd voor een persoonlijk territorium zelden openlijk gevoerd.
Het ontwikkelen van een gevoel van individualiteit kan gepaard gaan met schuldgevoel. Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis kunnen we het moeilijk hebben met de gevoelens van boosheid die boven komen in het groeiproces dat ons van de rol van een kind dat nog afhankelijk is van zijn ouders moet bevrijden. In oude Griekse riten werd degene die iemand van zijn naaste familie vermoordde, gestenigd door de gemeenschap of ritueel ‘gedood’ door hem te verbannen uit de stad. Op die manier werd hij voor zijn omgeving de pharmakos, het medicijn en zuiveraar van het kwaad. De indringende gevoelens van waardeloosheid en zelfbeschuldiging die ons kunnen plagen, komen vaak voort uit onderdrukte boosheid. Onder extreme omstandigheden kunnen we ons gaan identificeren met de eenzame buitenstaander, zondebok of banneling, de schuldige pharmakos.

Het tweede offer, om de analogie nog verder door te trekken, voltrekt zich in de vorm van een inwijdingsritueel (consecratie) rond de stier, die staat voor onze actieve potentie en creatieve kracht. In plaats van ons over te geven aan de macht van onze onbewuste instinctieve energie, raken we doortrokken van de kracht van de liefde en bieden we onze individuele talenten, vruchtbaarheid en zelfexpressie aan ten gunste van iedereen om ons heen. Deze overgave door middel van een bewuste keuze bevredigt ons besef van individualiteit in plaats van dat het ons versnippert, en het geeft ons de kans om dienstbaar te zijn aan anderen. Als het ons echter lukt om Poseidon te bedriegen of om de tuin te leiden, komt een ander thema van deze Cheiron plaatsing naar voren: onvervulbaar verlangen. We kunnen totaal opgeslokt worden door een heftig verlangen naar een onbereikbare persoon. Dat kan een filmster zijn of een karakter uit een boek, waar we stiekem om moeten huilen, maar het kan ook gaan om de man of vrouw van iemand anders. Net zoals het geval is bij de speciale stier van koning Minos, kan het iemand zijn die een krachtig, trots en instinctief gevoel van individualiteit belichaamt. Wie het voorwerp van deze passie ook mag zijn, het heeft hoe dan ook tot gevolg dat wij er versnipperd door raken. Zo wordt het offer voltrokken wanneer Aphrodite, de godin van de liefde, eraan te pas komt (merk op dat Venus verhoogd is in Vissen). Maar deze pijnlijke verlangens, die net als de Minotaurus in zijn labyrint liggen te sluimeren, kunnen ons ook helpen ons hart open te stellen voor het lijden van anderen.
Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis kunnen onze fantasieën ons als volkomen werkelijk voorkomen, vooral wanneer we nog jong zijn. Aanvankelijk hebben we een gebrek aan onderscheidingsvermogen (wat bij Maagd hoort) wat de verschillende realiteitsniveaus betreft, en daardoor kunnen we in de war of ervan vervreemd raken. Poseidon kan ons echter ook met een rampzalige droogte opzadelen; en sommige mensen met deze plaatsing vervallen dan in een ongemakkelijk Maagdachtig cynisme, pragmatisme en stellen zich overmatig rationeel op. Daar hoort vaak bij dat ze de neiging hebben dingen veel te letterlijk op te vatten en dat ze behoorlijk star zijn.
Met deze plaatsing van Cheiron kunnen we ontzettend bang zijn voor overgave en versmelting, en op die manier versterken we vaak onze Maagdgrenzen, geestelijke verdeeldheid en emotionele controle. Dit zorgt er ook voor dat we lijden, omdat onze behoefte aan een gevoel van eenheid met de mensheid onbevredigd zal blijven. We lopen dan een verhoogd risico in contact te komen met vrienden die zich bezighouden met het occulte, drugs of andere zaken die bij Vissen horen.
Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis moeten we mogelijk onze drang om anderen te verlossen, loslaten. Poseidons koninkrijk bevindt zich onder het oceaanoppervlak, en onze persoonlijke verwondingen blijven onzichtbaar als we ons te veel bezig gaan houden met het lijden in de wereld. Op die manier kunnen we de neiging hebben onze eigen gezondheid en ons welzijn op te offeren voor anderen, door vrijwilligerswerk te doen of bijvoorbeeld door verpleger te worden. Dat gevoel anderen te moeten helpen kan onze valkuil worden als we door onze betrokkenheid bij de mensheid in zijn geheel onze eigen behoefte aan afzondering en het realiseren van individuele projecten onopzettelijk benadelen. Cheiron in Vissen of het twaalfde huis kan van ons vragen dat we eerst accepteren dat lijden nu eenmaal bij het leven hoort, zonder in de verleiding te komen dit lijden op onze eigen schouders te nemen. Daarmee kunnen we onszelf misschien als een soort Christusfiguur opwerpen, die anderen verlost door hun lijden over te nemen en het voor hen te voelen. Als we ons daar te veel toe aangetrokken voelen, identificeren wij ons met het slachtoffer en het kan dan lijken alsof de last van dit ongerechtvaardigde lijden voor ons is weggelegd. We geloven in de verlossende kracht van onschuldig lijden zonder ons af te vragen of er ook een alternatief bestaat. We kunnen ons herhaaldelijk in situaties laten trekken die ons gegarandeerd nog meer pijn bezorgen. Hoewel de betekenis van ons leven nauw verbonden zal zijn met lijdenservaringen kan ons met deze plaatsing van Cheiron uiteindelijk gevraagd worden ons lijden op te geven. Wat moeten we doen zonder de bekende pijn waar we zo aan gewend zijn geraakt en die een altijd aanwezige vriend en metgezel is die ons nooit verlaat?

Wanneer je Cheiron in Vissen of het twaalfde huis hebt, kun je ervoor kiezen om te gaan werken in de gezondheidszorg, in wat voor vorm dan ook, uit zelfverdediging! Je zult vermoedelijk aangetrokken worden tot mensen die behoefte hebben aan troost, medeleven en ondersteuning en die een eindeloos beroep doen op jouw tijd en energie. Ik ken verscheidene mensen met deze plaatsing die er zodanig mee omgingen dat ze ervoor kozen om maar gewoon mee te drijven met het onvermijdelijke, omdat het hun beroep was pasten ze hun lot aan door op een zeer Maagd/zesde huis-achtige manier te gaan werken, strikt afgebakend en specialistisch. Als ze de vloed niet konden indammen, besloten ze om hun werk dan maar zo te organiseren dat zij er ook profijt van zouden hebben! Als je deze plaatsing van Cheiron hebt, kan een gezonde dosis pragmatisme en eigenbelang je tot voordeel strekken, hoewel het pragmatisme en mercuriale opportunisme van Maagd aanvankelijk wellicht vreemd voor je zullen zijn. Kiezen voor vorm en structuur, ten gunste van jezelf zowel als van anderen, is vaak een creatieve oplossing voor het dilemma van deze plaatsing.
Aan de andere kant is het ook zo dat je met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis regelmatig behoefte hebt aan creatieve afzondering, ook al zul je je hier aanvankelijk tegen verzetten en er zelfs bang voor zijn. Soms kan je aanvoelend vermogen je in de steek laten omdat je je totaal leeggezogen of overspoeld voelt, en kan het noodzakelijk zijn je van tijd tot tijd terug te trekken.

Met deze plaatsing komt het regelmatig voor dat we moeite hebben met scheiding. We kunnen het persoonlijk initiatief van onze man of vrouw en van onze kinderen aantasten of offers van hen vragen door ons onuitgesproken eenheidsverlangen; dit kan escaleren in emotionele chantage. We kunnen ziek worden of zelfs dreigen met zelfmoord wanneer onze dierbaren ons verlaten. We kunnen meesters zijn in het creëren van emotionele chaos door de mensen in onze omgeving op te stoken en zelf een subtiel onschuldige houding te blijven aannemen. Een man wiens ouders allebei Cheiron in Vissen hadden werd hier steeds mee geconfronteerd wanneer hij iets wilde ondernemen dat tegen de wens van zijn ouders inging. Uitspraken als: je hebt geen idee hoeveel pijn je je vader [of moeder, afhankelijk van wie aan het woord was] hiermee doet’, vergezelden hem in zijn strijd om voor zichzelf op te komen.

Met deze plaatsing is er vaak een diepe wond die verbonden is met een groot verdriet. Mogelijk ervaren we een chronisch ‘existentieel verdriet’ en huilen we vaak zonder dat we precies weten waarom. We hebben verdriet over de pijn die wij ons bij anderen voorstellen, ook al zijn die mensen zich daar zelf niet eens van bewust. Onze gevoelens kunnen in plaats van persoonlijk eerder archetypisch zijn. We kunnen touwen over het verlies van de oorspronkelijke eenheid en gelukzaligheid in de wereld, dat onvermijdelijk hoort bij de inwijdingsstadia in onze groei naar psychologische volwassenheid. Daar komt nog bij dat met deze plaatsing bepaalde trauma’s of weggestopt verdriet en onafgewerkte touw vaak voorkomen, omdat werkelijk verdriet erkenning inhoudt van dood, dualiteit en afgescheidenheid, en we kunnen dit onmogelijk bereiken als we niet om te beginnen al enig besef hebben van de continuïteit van het leven in zijn totaliteit. We kunnen de gevoelens ontkennen die bij het rouwproces horen en een nogal bovenwerkelijk en dubieus gevoel van geluk in stand houden. Uiteindelijk kan dit onze gezondheid en ons welbevinden schaden. Het kan echter ook zo zijn dat onze eerste ervaring met gevoelens van diepe rouw onze innerlijke wereld zal ontsluiten en onze reis naar zelfontdekking op gang brengt, waar de illusie van dualiteit uiteindelijk kan worden opgelost. Mogelijk ontdekken we dat we allang zijn waar we wilden zijn en zijn we niet langer een banneling of vreemdeling in dit leven.

Met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis kunnen we een diep medeleven voelen met anderen en de centrale strijd in ons leven kan eruit bestaan dat we op zoek moeten gaan naar een geschikt instrument (Maagd/zesde huis) om dit medeleven aan te bieden. Astrologe Eve Jackson ontdekte dat Cheiron in het twaalfde huis opvallend vaak voorkomt in de horoscopen van genezers. Ziekte is vaak een uiting van de afwezigheid van een gevoel van één zijn met het leven en degenen die contact blijven houden met dit twaalfde huis-gevoel hebben vaak een natuurlijk talent voor genezing. Met deze plaatsing kunnen we uiteindelijk de ‘wijsheid die leegte veroorzaakt’ ervaren, zoals die in het boeddhisme beschreven wordt. Tijdens een proces van gedetailleerde analyse kan zich opeens iets openbaren wat zich meer in de leegte en in het vormloze bevindt, waardoor uiteindelijk onze zoektocht naar een persoonlijk identiteitsgevoel wordt opgelost en we in plaats daarvan een fundamenteel gevoel van zekerheid vinden in het mysterieuze proces van het leven als geheel.

Verscheidene beroemde componisten en musici hebben deze plaatsing. Muziek richt zich rechtstreeks tot ons gevoel en tot ons verlangen naar eenheid, liefde en verlossing. Yehudi Menuhin heeft Cheiron in Vissen in het tweede huis. Tijdens zijn Cheiron-terugkeer maakte hij uitgebreide persoonlijke en muzikale uitstapjes in de oosterse filosofie. Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Mahalia Jackson en Muddy Waters hebben Cheiron in Vissen. Bluesmuziek heeft vele subtiele nuances van verdriet, verlangen en onbeantwoorde liefde in zich. Richard Wagner heeft Cheiron in Vissen in het elfde huis, vierkant de Zon en mogelijk de ascendant die allebei in Tweelingen staan en inconjunct de apexplaneet Jupiter in Leeuw in het vierde huis. De zoektocht naar verlossende liefde vormt een centraal thema in zijn opera’s. In zijn persoonlijke en artistieke leven was hij geobsedeerd door het idee van een vrouw die bereid zou zijn alles voor de liefde op te offeren. En inderdaad slaagde hij erin zijn vrouw, minnares, collega’s en vrienden veel te laten opofferen voor hem en zijn aspiraties, terwijl hij zich onbeschaamd op hun steun verliet, zowel emotioneel als financieel: een interessante uiting van Cheiron in het elfde huis! Cheiron inconjunct Jupiter in Leeuw in het vierde huis beschrijft de dramatisering van emotionele uitersten in zijn muziek. Cheiron in Vissen duidt op het hypnotiserende en aansprekende effect op de diepe lagen van het onbewuste. Tragiek of onbeantwoorde liefde komen veel voor in het werk van Wagner en deze thema’s kom je ook vaak tegen bij mensen met Cheiron in Vissen of het twaalfde huis. Zij hebben een ideaalbeeld van een archetypische of universele liefde die zo sterk is dat ze moeilijk een partner kunnen vinden in het gewone leven.

Uit: Cheiron, de weg naar heelheid, van Melanie Reinhart



Cheiron conjunct met de Zon 7.40

Wanneer Cheiron een aspect maakt met de Zon, is er een wond met betrekking tot het solaire mannelijke principe en meer specifiek gaat het over hoe we onze individualiteit, onze identiteit en ons doel in het leven ervaren. Ons gevoel van zijn als het creatieve middelpunt van onze eigen wereld kan beschadigd zijn, en we kunnen als gevolg daarvan iemand anders tot het middelpunt van ons universum maken. We zullen dan voor hun belangen opkomen en hen helpen om te schitteren, terwijl wij ons koesteren in hun gereflecteerde glans en zo ons Cheiron/Zon-aspect indirect uitleven.
We zijn goed in staat de talenten en zelfexpressie van anderen te voeden, maar vinden onszelf niet de moeite waard, en voelen ons daar wanhopig en jaloers onder. Omdat we het besef van een persoonlijk innerlijk centrum missen, kunnen we vooral de neiging hebben ons door archetypische energieën te laten overspoelen, wat zich ten goede, maar ook ten kwade tegen ons kan keren. Tegengesteld aan dit beeld kunnen we ook charismatisch zijn en stralend. We slagen erin in het middelpunt van de belangstelling te staan, geliefd en bewonderd te worden door velen, maar op de een of andere manier zien we dit niet in en kunnen we er ook niet van genieten.
Tijdens onze jeugd hebben we misschien niet ervaren wat het is om in het middelpunt van de belangstelling van onze ouders te staan. Onze ouders hebben zich misschien zelf nogal kinderlijk gedragen door steeds bevestiging van hun eigenwaarde van ons te vragen, en zo kunnen we de wond van narcistische isolatie hebben opgelopen. Als we niet voldoende gespiegeld en gewaardeerd zijn om onze eigen uniciteit, hebben we waarschijnlijk al heel vroeg geleerd hoe we moesten overleven door anderen in verrukking te brengen, hun aspiraties te weerspiegelen en alleen dat te doen wat een ander plezier doet.
We kunnen verschillende maskers opzetten, maar voelen ons daardoor vervreemd van onszelf. Hoe geweldig het ook is wat we bereiken, we blijven ons onecht voelen. Ons valse zelf wordt aan de buitenwereld getoond terwijl ons echte zelf ergens in een hoekje kan gaan zitten huilen. We kunnen de behoefte voelen met onszelf te koop te lopen en ons alleen echt te voelen wanneer we bekeken worden door anderen. We kunnen overgevoelig zijn voor kritiek of confrontaties, die we met een overdreven bravoure proberen te vermijden. Aan de andere kant kunnen we ook bang zijn om te stralen, omdat ons innerlijk een pijnlijke geschiedenis achter de rug heeft waarin we nooit geaccepteerd en gewaardeerd zijn. Overal waar we komen zijn we op zoek naar een spiegel, en wat we zien is altijd onze eigen reflectie.
De Zon is het enige hemellichaam dat een rechtstreekse schaduw over de aarde werpt. Deze ‘donkere kant van de zon’ komt naar voren wanneer Cheiron een aspect met de Zon maakt. Het staat voor zelfzucht, narcisme, een geloof dat iemands doel in het leven door God is ingegeven, waardoor voor hem of haar alle middelen geoorloofd zijn om dit te bereiken. Met deze aspecten kunnen we autoritair worden en ernaar verlangen helemaal alleen de controle te hebben over ons leven en over de mensen met wie we in contact komen. We kunnen halsstarrig zijn, niet flexibel, neerbuigend en altijd gelijk willen hebben. Deze controlerende, destructieve en autocratische kant van het mannelijke principe onder ogen te zien, is vaak een moeilijk gedeelte van de reis van mensen met een Zon/Cheiron-aspect.
Positief bekeken kunnen deze aspecten het vermogen betekenen om wat we willen in het leven, te bevechten en te bereiken. We kunnen aanleg hebben voor natuurlijk leiderschap, en mensen warm laten lopen voor ons nobel streven. Sommigen met Cheiron/Zon-aspecten verzamelen een gevolg om zich heen of worden zelf fanatieke volgelingen van anderen, terwijl ze hun individualiteit op hen projecteren, hen willen navolgen en in hun schaduw leven.
Met Cheiron/Zon-aspecten zal het beeld van de vader gekleurd zijn door cheironische thema’s. Hij kan een zwak figuur geweest zijn, of ziek, onmachtig, gewond, afwezig of onbeduidend, of in ieder geval zo door het kind ervaren zijn. Het kan ook zijn dat hij een verwondende invloed heeft gehad of gewelddadig en ruw was.
Met Cheiron in aspect met de Zon bezitten we een natuurlijk vermogen om het zelf van anderen te weerspiegelen, wat vaak precies datgene is wat we in ons eigen innerlijk niet kunnen ervaren. We kunnen een magnetische aantrekkingskracht hebben op anderen, maar toch eenzaam zijn, als we onszelf tenminste zouden toestaan dit te voelen. Mannen met deze aspecten voelen zich soms verantwoordelijk om iets wat ze geërfd hebben van hun vader te genezen of op te lossen. Sommigen hebben aanleg voor positief vaderschap, of ze nu wel of niet zelf kinderen hebben. Het kan zijn dat ze werken met kinderen, ruimte scheppen voor creativiteit of individualiteit bij anderen stimuleren door doelstellingen en plannen te bespreken met een houding die getuigt van respect en zonder de ander emotioneel te claimen.
Een Cheiron/Zon-aspect is een krachtige stimulans voor het individuatieproces. Er is altijd een verband geweest tussen paarden en de zon. Dit verband is er ‘niet alleen... vanwege het feit dat het paard het “voertuig” was van de zonnegod, maar omdat het vanwege zijn snelheid, kracht en activiteit zelf het symbool was van de We hebben gezien dat paarden in veel sjamanistische culturen belangrijk zijn vanwege de symbolische betekenis van de magische vlucht of extase. Bij de inwijdingscyclus van de sjamaan hoort ook een fase die Joan Halifax de ‘solarisatie van bewustzijn’ noemt, waarbij we ons vanuit de buitenrand naar het middelpunt van ons leven begeven.
Met Cheiron in aspect met de Zon kan het opheffen van ons lijden in gang gezet worden door het besef dat er een veel ruimere context van het leven bestaat en ook door in te zien wat de betekenis van onze individuele plaats daarbinnen is, waar ‘de lach van medeleven opwelt in een mensenhart’. Met Cheiron in aspect met de Zon wordt er van ons gevraagd niet alleen voor onszelf te schijnen, maar ter meerdere eer en glorie van God.



Cheiron in driehoek aspect met de Maan 1.33

Wanneer Cheiron een aspect maakt met de Maan is over het algemeen de relatie met onze moeder in het geding, en die is vaak een bron van diepe verwondingen. Mogelijk is ze er niet toe in staat geweest onze emotionele behoeften te bevredigen, misschien omdat ze een hekel had aan het moederschap en liever iets anders had willen doen. Het kan ook zijn dat we ons afgewezen of verlaten hebben gevoeld in een of andere kritieke periode in ons leven. We kunnen al vroeg in ons leven een soort moederrol op ons genomen hebben, vanwege allerlei verschillende redenen, maar in ieder geval voordat we zelf voldoende moederlijke koestering hadden gekregen. Misschien hebben we onze eigen moeder bemoederd of in een groot gezin op broertjes en zusjes moeten passen. Later kunnen we klem komen te zitten in deze rol door ‘supermoeders’ te worden, want uit die rol stappen betekent dat je het lijden, de boosheid en de emotionele armoede die eronder liggen, gaat voelen. Een vrouw met de Maan in oppositie met Cheiron voelde zich afgewezen door haar moeder, die graag een zoon had gewild. Zij werd zelf al op heel jonge leeftijd moeder. Nadat ze een aantal kinderen had grootgebracht ging ze in bejaardenhuizen werken, waar ze zieke mensen verzorgde. Haar hele leven probeerde ze ‘het beter te doen dan haar moeder’, en ze raakte in een crisis toen haar oudste dochter in therapie ging vanwege hun onderlinge relatie. Haar wereld stortte in toen ze besefte dat haar dochter zich door haar verwond voelde, ondanks het feit dat ze er alles aan had gedaan om dit te voorkomen. Bij haar Cheiron-terugkeer nam ze moedig de taak op zich om haar identiteitsgevoel opnieuw op te bouwen, met inbegrip van bepaalde zaken die bij haar aard pasten, maar die ze nooit had uitgeleefd vanwege haar te sterke identificatie met de moederrol.

Wanneer je Cheiron in aspect met de Maan hebt, ben je je waarschijnlijk meer bewust van de emotionele behoeften van anderen dan van die van jezelf. Instinctief weet je anderen te geven wat ze nodig hebben om zich op hun gemak te voelen, maar je raakt geïrriteerd als je je gaat afvragen wie er nou eigenlijk voor jou zorgt. De druk die uitgaat van jouw onvervulde behoeften kan je manipulatief maken en je kunt behoorlijk ver gaan om de aandacht te krijgen waar je niet rechtstreeks om durft te vragen. Het kan zijn dat je op zoek bent naar een moederfiguur, en dat je hoopt dat zij tegemoetkomt aan alles wat je nodig hebt, zonder er zelfs maar om te hoeven vragen, net zoals jij dat voor anderen doet. Vermoedelijk trek je mensen aan die er behoefte aan hebben bemoederd te worden, en kun je je alleen sterk voelen in de rol van verzorger. Waarschijnlijk denk je ook dat jij wel weet wat het beste is voor een ander en ben je verbaasd wanneer ze zich prima redden zonder jou. Hoewel je een diepe instinctieve wijsheid op dit gebied kunt bezitten, heb je ook de neiging nogal bemoeizuchtig te zijn. Je vindt het niet gemakkelijk om anderen gewoon hun gang te laten gaan en om hen hun eigen fouten te laten maken.
Soms leeft een vrouw met Cheiron in aspect met de Maan haar goede moederinstinct naar buiten toe uit en reserveert ze haar slechte moederinstinct voor zichzelf. Mogelijk houdt ze altijd ‘open huis’; alle buurtkinderen komen naar haar toe voor thee en koekjes en ze plakt pleisters bij kinderen die gevallen zijn. Het kan ook zijn dat ze werkt met kinderen of baby’s of dat ze zich ontfermt over mishandelde of ondervoede kinderen. Hoe dan ook, ze heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en ter compensatie werkt ze hard om haar rol als goede moeder in stand te houden en zo haar waarde te bewijzen. Deze rol van ‘supermoeder’ komt haar ook goed van pas om zichzelf te beschermen tegen de wonden die ze door de relatie met haar eigen moeder kan hebben opgelopen. Aan de andere kant kan het met Cheiron in aspect met de Maan soms ook zo zijn dat vrouwen afwijzend staan tegenover de moederrol, omdat ze er zeker van zijn geen moedergevoelens te bezitten. Ze vinden het moeilijk om van baby’s en kleine kinderen te genieten en moeten er niet aan denken dat iemand van hen affiankelijk zou zijn. Wanneer het moederinstinct als zodanig wordt afgewezen, geblokkeerd of gewond is, hoeft dat niet te betekenen dat het verdwenen is. In plaats daarvan wordt het onbewust en kan het later weer naar boven komen, zelfs op zeer overtrokken wijze. Het alternatief is dat vrouwen hun levenslust kunnen kwijtraken en volkomen uitgeblust kunnen raken van het leven in een klein wereldje waarin ze zichzelf proberen te beschermen tegen de slechte moeder in de ‘grote buitenwereld’.
Met deze plaatsing zijn soms de moederinstincten van een vrouw gewond door het feit dat ze geen kinderen kan krijgen of omdat ze ze niet wil hebben. Om dit deel van haar individuatieproces zou ze dan bewust kunnen rouwen en proberen in contact te komen met de kracht van haar eigen instincten, zodat ze niet volledig in beslag wordt genomen door haar boosheid en door het feit dat ze zich lichamelijk niet ‘vervuld’ voelt. In plaats van zich verbitterd te gaan voelen kan ze zichzelf openstellen voor een diepgaande relatie met haar innerlijke beeldenwereld, de niet-rationele en lunaire kant van het bewustzijn, dat een talent is van deze plaatsing. Lunair bewustzijn reflecteert en verlicht het web van onzichtbare verbanden dat het web van het leven is, door middel van gevoelens, subtiele energievelden en beelden. In plaats van dat het om een opgelegd ideeënsysteem gaat, is lunair bewustzijn juist meer subjectief en intuïtief, holistisch en ingebed in een organisch systeem.
De maangodin heeft zowel een licht als een donker gezicht, zoals we bij de figuur van Artemis al gezien hebben. Haar lichte kant reflecteert licht in de betekenis van zorgen voor anderen en bijdragen aan hun leven door het gevoelselement in bepaalde situaties te erkennen. Haar gaven zijn het vermogen tot extase, holistisch bewustzijn en intuïtie. Haar donkere kant houdt echter ook destructieve irrationalitejt in, in de vorm van een strijdlustige subjectiviteit, een neiging volledig overheerst te worden door emotionele reacties op projecties en een weerstand tegen orde of discipline. Mensen met Cheiron/Maan-verbindingen kunnen zichzelf saboteren door hun eigen emotionaliteit en toch niet goed weten wat hun gevoelens zijn. Ik gebruik deze termen in de jungiaanse betekenis, waar emotie een ontlading van energie is die iets, wat uit het onbewuste omhoogkomt, vergezelt. Dat kan een herinnering zijn, een gevoel, een gedachte of een nieuw idee. Aan de andere kant is voelen een bewuste functie die het mogelijk maakt in het hier en nu te leven en ook om een gevoel van eigenwaarde te ervaren en de waarde van anderen in te zien. Mensen met Cheiron/Maan-verbindingen zijn vaak zeer emotioneel, en ze beschuldigen anderen er soms van dat ze ongevoelig zijn. Ze kunnen anderen ook tiranniseren en relaties bederven door hun emotionele uitbarstingen. Hun veeleisende emotionele gedrag stamt meestal uit de vroege jeugd. Ze reageren nog steeds boos op de pijn van tekortschietende moederlijke zorg.
Soms manifesteert de wond van Cheiron zich door eetstoornissen, want we kunnen op die manier proberen ons alsnog goed moederschap eigen te maken. Een voorbeeld: een vrouw met een emmerpatroon in haar horoscoop met Cheiron als brandpunt in het tiende huis conjunct het MC, allebéj in Waterman. Cheiron maakt een driehoek met de Maan in het vijfde huis in Weegschaal en staat inconjunct de Zon in Kreeft in het tweede huis, Zon en Maan maken een vierkant met elkaar. Ze had last van ernstig overgewicht en begon zich steeds meer te schamen voor haar lichaam. Ze werd steeds angstiger om zich buiten de deur te begeven (Cheiron in het tiende huis als angst voor de buitenwereld). Ze vond het vooral vervelend als mannen naar haar keken. Toen ze de ernst van haar probleem begon in te zien, was haar aanvankelijke reactie behoorlijk Watermanachtig. Ze ging naar een aantal weekendbijeenkomsten die gericht waren op mensen met eetstoornissen, en daar kwam uit voort dat ze besloot om er meteen maar haar loopbaan van te maken (Cheiron conjunct MC in het tiende huis) en vrouwen met soortgelijke problemen te helpen. Ondertussen bleef haar eigen overgewicht een lastig probleem. Ze had een Stierascendant en toen Cheiron daar in transit een conjunctie mee maakte, koos ze voor diepgravende psychotherapie. Uiteindelijk verloor ze gewicht toen ze enkele van de diepere thema’s die tijdens de therapie naar voren kwamen onder ogen begon te zien. Net als Cheiron moest ze eerst afdalen naar de onderwereld voordat ze kon genezen.
Mannen met Cheiron/Maan-aspecten blijven zich vaak pijnlijk bewust van het gevoelsleven van hun moeder, en voelen zich er bewust of onbewust toe geroepen om haar gelukkig te maken, en zo worden ze als hun moeder had gewild dat ze zouden worden, misschien zelfs een soort vervangende echtgenoot. Ze kunnen ‘anima-bezeten’ raken, of ontzettend humeurig, emotioneel manipulatief en bedékt of openlijk vijandig tegenover vrouwen. Later in hun leven komen mannen met Cheiron/Maan-aspecten vaak terecht in relaties waarin zij de moederrol op zich nemen, of het nu om een werkrelatie, vriendschap of huwelijk gaat. Ze kunnen ook gewonde vrouwen aantrekken, of ze ontdekken dat ze zich zeer bewust zijn van het emotionele lijden van anderen en dat ze er iets aan willen doen. Omdat ze een sterk contact met hun vrouwelijke kant hebben, kunnen ze ook zeer creatief zijn. Robert Graves heeft Cheiron conjunct de Maan in Weegschaal. Door zijn historische benadering van mythen kon hij deze verhalen herleiden tot hun lunaire wortels uit het matriarchale tijdperk. Een interessant voorbeeld van een man met dit aspect is Dr. Benjamin Spock, die Cheiron in Steenbok heeft in oppositie met de Maan in Kreeft; hij stelde maatstaven op (Cheiron in Steenbok) voor kinderverzorging die een hele generatie van jonge moeders en hun nakomelingen hebben beïnvloed, vooral in Amerika. Je vraagt je af of hij niet probeerde zijn eigen moeder te overtreffen, omdat hij plaatsvervangend het natuurlijke ritme van miljoenen baby’s veronachtzaamde, op dezelfde manier als zijn moeder bij hem moet hebben gedaan.
Toch lijken mannen met Cheiron/Maan-aspecten soms geen contact met hun gevoelens en reflectieve kant te hebben, behalve door middel van vrouwen, die ze proberen te overheersen en controleren. Dan zien we de macho, die zijn mannelijkheid op een ruwe manier uitleeft en niet getemperd wordt door kwaliteiten van zijn vrouwelijke kant. Hij kan vrouwen tegelijkertijd idealiseren en vernederen, op z’n slechtst kan hij gewelddadig en minachtend zijn. Dit wijst allemaal op verwondende situaties in de vroege relatie met zijn moeder. Een voorbeeld: Charles Manson heeft Cheiron in Tweelingen in het tweede huis, driehoek Maan en noordknoop in Waterman in het tiende huis. Cheiron maakt ook een vierkant met de Mars/Neptunus-conjunctie in Maagd in het vijfde huis en staat inconjunct Jupiter in Schorpioen in het zevende huis. Hij was de goeroe (Cheiron) van een groep die “The Family’ (Maan) heette. Zijn filosofie (Cheiron) hield onder andere in dat hij geloofde dat hij en ‘The Family’ terecht zouden komen in het ‘mystieke gat’ (Maan = moeder = baarmoeder) in Death Valley, terwijl de zwarten en blanken zich dood zouden vechten in de steden. Deze fantasie drukt de tegenstrijdigheden van Cheiron in Tweelingen uit. Hij voorzag woestijnbuggy’s van machinegeweren om zo de paarden (Cheiron!) van de Apocalyps te worden. Hij noemde zichzelf ‘Engel van de bodemloze diepte’. Hij onderhield contacten met een occulte groepering die geleid werd door een vrouw, die geloofde dat ze de incarnatie van de maangodin Circe was. Vermoedelijk bestaan er filmopnames van orgieën waarbij offerrituelen bij nieuwe en volle maan uitgevoerd werden (Cheiron/Mars/Neptunus). Manson haatte vrouwen en geloofde dat ze geen ziel hadden en dat ze waren voorbestemd als slaven voor de mannen. Ze moesten zich seksueel aan hem onderwerpen, overal en op elk moment (Cheiron/Jupiter in Schorpioen in het zevende huis). Dit alles kan heel goed het gevolg zijn geweest van vroege verwaarlozing door zijn moeder. Zijn songteksten lopen over van zinnen als ‘Ik ben een mechanische jongen, ik ben het speelt-je van mijn moeder’ en ‘we leven in de gedachte van een vrouw’. Dit laat de verwondende kwaliteit van Cheiron in aspect met de Maan in Waterman zien, en suggereert dat hij zich door zijn moeder gedepersonaliseerd voelde en dat hij als een ding werd behandeld. Misschien was het idee dat ze over haar zoon had meer dat van haarzelf dan iets wat echt met hem te maken had. Hij zal haar zeker als afstandelijk, onbeschikbaar en zielloos beschouwd hebben.
De huidige Dalai Lama heeft Cheiron in Tweelingen in het elfde huis, vierkant Maan in Maagd in het tweede huis. Zijn spiritueel leiderschap wordt op internationale schaal erkend (elfde huis). Zowel oosterse als westerse mensen voelen zich aangesproken door de compassie, directheid (Maan) en helderheid van zijn lessen (Tweelingen). Cheiron in aspect met de Maan toont ook zijn politieke betrokkenheid bij het welzijn van zijn volk. Deze dubbele en controversiële rol (Cheiron in Tweelingen) werd hem opgedrongen toen Cheiron in transit een oppositie maakte met zijn geboortepositie en een vierkant met zijn Maan. Hij was getuige van de vernietiging van een groot deel van het oude Tibetaanse culturele verleden toen de Chinezen het land binnenvielen, en hij leeft nu in ballingschap (Cheiron in het elfde huis), verdreven uit zijn geboorteland (Maan). Het Cheiron/Maan-aspect wordt eveneens uitgedrukt door zijn bijzondere jeugd. Toen hij nog een baby was werd hij erkend als de reïncarnatie van de voorgaande Dalai Lama, en toen hij pas zes jaar oud was, begon de gespecialiseerde en strenge opleiding (Cheiron in Tweelingen) die hem voorbereidde op zijn bestemming.
Dr. Miriam Stoppard heeft Cheiron conjunct de zuidelijke maansknoop en conjunct de Maan, allebei in Tweelingen in het tweede huis. Dr. Stoppard is bekend bij het Britse televisiepubliek vanwege haar programma Where There’s Life, waarin medische en psychologische onderwerpen worden behandeld, meestal door middel van gesprekken met mensen uit het publiek die ervaringsdeskundig zijn. Haar stijl van interviewen is warm en moederlijk (Cheiron/Maan) maar eenvoudig en direct (Cheiron in het tweede huis). Ze bezit het talent om mensen gemakkelijk en buitengewoon openhartig te kunnen laten praten (Cheiron in Tweelingen) over hun persoonlijke gevoelens en levenservaringen (Maan) op een manier die het totale kijkerspubliek raakt en goed doet. De boodschap die als een rode draad door het programma loopt is dat praten over pijnlijke zaken (Cheiron in Tweelingen) een helende werking heeft.
Moeder Teresa uit Calcutta heeft Cheiron in Vissen in oppositie met haar Zon in Maagd, beide vierkant de Maan in Tweelingen. In 1979 kreeg ze de Nobelprijs voor de vrede voor haar werk met zeer arme mensen en daklozen in Bombay, omdat ze door God geroepen was om dit te doen. Haar leven was een toonbeeld van onbaatzuchtige compassie (Cheiron in Vissen). Haar gebeden en meditaties waren vervuld van beelden die sterk met de Maan te maken hadden (over voedsel en voeding geven) en van uitspraken die gericht waren aan de armen: ‘Christus verlangt ernaar jullie voeding te zijn. Omgeven door de volheid van levend voedsel, staan jullie jezelf toe van honger om te komen... Er is een grote honger naar God in de wereld van tegenwoordig.’ Ze stelt dat ‘Christus verschijnt in onrustbarende vermommingen, in de hongerige mens, de eenzame, in het kind dat geen thuis heeft en dat op zoek is naar onderdak. ‘